TUE 17 - 7 - 2018
Daily Newsletter  
ANSD Updates Wed 8 - 11 - 2017

Morocco king rejects independence for Western Sahara
Agence France Presse
RABAT: Morocco’s King Mohammad VI has ruled out any peace deal that allows for the independence of the Western Sahara as the United Nations renews efforts to resolve the d
Egypt judiciary orders review of Cairo prison
Associated Press
CAIRO: A top judicial agency in Egypt has agreed to review one of the most notorious prisons in the country, according to a document obtained by the Associated Press.
Sisi says he supports presidential term limits, leaves leeway
Associated Press
CAIRO: Egypt’s President Abdel-Fattah al-Sisi says he does not favor amending the constitution to extend term limits, but appeared to leave open the possibility of his staying
Saudi banks freeze over 1,200 accounts in probe
DUBAI/RIYADH: Saudi banks have frozen more than 1,200 accounts belonging to individuals and companies in the kingdom as part of the government’s anti-corruption purge, bankers and lawyers said Tuesday.

They added that
Houthis threaten to attack Saudi Arabia and UAE airports
SANAA/CAIRO: The Iran-backed Houthi rebels in Yemen threatened Tuesday to attack ports and airports in Saudi Arabia and the United Arab Emirates, raising the stakes in a flare-up between Riyadh and Tehran.

The threat cam
Hariri’s return key to ending crisis: officials
Hussein Dakroub & Hassan Lakkis| The Daily Star
BEIRUT: Prime Minister Saad Hariri’s return to Lebanon is the key to resolving the current political stalemate brought on by his surprise re
EU reiterates support for Lebanon
BEIRUT: The European Union Wednesday reaffirmed its support for Lebanon's unity and sovereignty, days after Prime Minister Saad Hariri announced his resignation from government in a speech from Saudi Arabia.

“Following
Assad: Battle doesn’t end with Deir al-Zor
BEIRUT/MOSCOW: Syria’s army and its allies will keep fighting in Syria after the battle ends in Deir al-Zor province, where Daesh (ISIS) has its last significant stronghold, President Bashar Assad said Tuesday.

He also

Reaching sustainability under volatility
Dima El-Hassan

We are living in surprising and increasingly unpredictable times. As the world develops, unexpected challenges keep emerging, impeding the ordinary flow of life. Climate change, poverty, crises, wars, terr

السعودية: تجميد 1200 حساب مصرفي
الرياض - سعود الطياوي 
جمدت مصارف سعودية أكثر من 1200 حساب لأفراد وشركات في السعودية، في إطار الحملة الحكومية على الفساد. وذكرت وكالة «رويترز» أن مسؤولين في مؤسسة النقد العربي السعودي (ساما
برلمان طبرق يناقش استئناف الحوار والسويحلي يتهم حفتر بالسعي إلى «حكم سلطوي»
عقد مجلس النواب الليبي في طبرق برئاسة عقيلة صالح جلسته المعلقة من الأسبوع الماضي، لاستكمال النقاش حول الحوار السياسي الذي رعته الأمم المتحدة واستضافته تونس، وشهدت جلساته تعثراً أدى إلى توقفه، في حين ترافق ذلك، مع تصعيد كلامي من قبل رئيس المجلس ا
السيسي يؤكد انه لن يترشح لولاية ثالثة
واشنطن - أ ش أ 
أكد الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي الاثنين، أنه مع «الالتزام بفترتين رئاسيتين مدة واحدة منهما أربعة أعوام»، مشيراً إلى أنه ليس مع إجراء تعديل على الدستور حالياً.
خالد علي: البرنامج الرئاسي سيستكمل بمشاركة كل فئات المجتمع المصري
القاهرة- رحاب عليوة 
على رغم الاعتقاد الذي ساد في الشهور الماضية بأن الحديث حول الانتخابات الرئاسية في مصر يقتصر على دعم الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي لتوليه فترة رئاسية ثانية، في ظل غياب
«الزوايا» الجزائرية تطلق حملة «الولاية الخامسة» لبوتفليقة
الجزائر - عاطف قدادرة 
وجّه رئيس المنظمة الوطنية لـ «الزوايا» في الجزائر عبدالقادر باسين، دعوةً مفاجئة إلى الرئيس عبدالعزيز بوتفليقة للترشح لولاية رئاسية خامسة. وقال رئيس المنظمة الدينية ال
الصدر يأمر مسلحيه بالانسحاب من كركوك
بغداد – حسين داود 
وجه الزعيم الديني مقتدى الصدر الفصيل المسلح التابع له «سرايا السلام» بالانسحاب من كركوك خلال ثلاثة أيام بعد تفجير طاول أحد مواقعه، فيما تظاهر العشرات من سكان المدينة العر
غارات روسية ترافق توجه القوات النظامية نحو البوكمال
شهدت الضفاف الغربية لنهر الفرات في الريف الشرقي لدير الزور عمليات قصف مكثف منذ فجر أمس، ونفذت الطائرات الحربية والمروحية أكثر من 35 غارة في مناطق في بلدة القورية الواقعة إلى الشرق من مدينة الميادين، مستهدفة البلدة بالصواريخ والبراميل المتفجرة ال
لبنان: مشاورات لا استشارات ولا حكومة تكنوقراط
صدق المثل اللبناني القائل ان المصيبة تجمع، اذ تحول قصر بعبدا خلية نحل جمعت منقطعين عن زيارته ولقاء سيده أبرزهم الرئيس اميل لحود والنائب سليمان فرنجية، الى الرؤساء السابقين للجمهورية ومجلسي النواب والوزراء، في ما يؤكد تهيب الموقف الناتج من استقال
الرياض تتهم طهران بعدوان عسكري مباشر
أكد ولي العهد السعودي نائب رئيس مجلس الوزراء وزير الدفاع الأمير محمد بن سلمان، أن ضلوع النظام الإيراني في تزويد الميليشيات الحوثية التابعة له بالصواريخ يعد «عدواناً عسكرياً ومباشراً من النظام الإيراني». وقال في اتصال هاتفي تلقاه من وزير الخارجية
مساع لإحياء «مؤتمر الحوار السوري»
سعت روسيا إلى إحياء مقترحها لعقد مؤتمر سلام سوري موسع في مدينة سوتشي الروسية، للبحث في الانتقال السياسي والدستور والانتخابات. وقال وزير الخارجية الروسي سيرغي لافروف أمس، إن موسكو تنسق أجندة المؤتمر وتوقيته، موضحاً أن المبعوث الأممي الخاص إلى سور
Daily NewsLetter
ANSD Updates 11-07-2018
ANSD Updates 10-07-2018
ANSD Updates 08-07-2018
ANSD
L’ECOLOGIE DE LA DEMOCRATIE
By David Mathews

POLITICAL DEVELOPMENTS IN ARAB COUNTRIES SINCE 2011
The Arab Spring: Revolutions for Deliverance from Authoritarianism (Full Text)
Latest Articles
China, Arab states joining hands for the Belt and Road

Migration: The underwater current of global politics today

Food waste: The world’s dirty secret
Folders
Policy Papers

Elections
Kettering Foundation
Center for Strategic Studies - Jordan University
Beirut Letter
The National Center for Human Rights
Center for Women's Studies - Jordan University
Editor In Chief & Webmaster : Nazih Darwish
Copyright 2018 . All rights reserved